Monday 22 December 2014







oleh Hazemi Hj Entek

Hari Ahad atau hari minggu merupakan hari yang paling sibuk dan meriah di Pekan Debak. Pada hari tersebut, pekan Debak di penuhi ramai tetamu dan pengunjung bukan sahaja dari persekitaran Debak malah ramai pengunjung dari luar kawasan datang sejak awal pagi lagi. Dengan kehadiran ramai pengunjung dan tetamu itu menyebabkan setiap ruang menjadi sesak sehingga tempat yang disediakan untuk meletak kereta tidak mencukupi.

Sesiapa yang pernah pergi membeli belah di Pekan Serikin, Bau, begitulah gambaran yang berlaku di Pekan Daerah Kecil Debak.'Sungguh meriah dan hari Ahad merupakan hari yang paling sibuk, susah untuk mencari tempat letak kereta, keluh seorang tetamu yang mengunjungi Pekan Debak'. Hampir setengah jam mencari tempat letak kereta, kata Cikgu Baharon,itu pun terpaksa menyorok di sisi jalan.

Koresponden Sarawak Update hari ini meninjau secara dekat suasana meriah di Pekan Debak yang disifatkan oleh para pengunjung itu seperti apa yang berlaku di Serikin. Setiap hari Sabtu dan Ahad Pekan Debak sentiasa sibuk dengan para tetamu dan pengunjung. Pada hari tersebut bermacam-macam jualan dipasarkan oleh para petani, pekebun dan nelayan. Yang uniknya, pada hari tersebut segala bentuk jualan semuanya ada seperti ikan segar ( ikan sungai dan ikan dari laut ),ikan masin, perkasam,sayur - sayuran, buah-buahan dan banyak lagi.

Sememangnya, pada masa dua hari itu peluang para petani, nelayan dan pekebun serta sesiapa sahaja yang berdagang pada hari itu pasti mendapat pulangan hasil wang ringgit yang lumayan dan berlipat ganda. Sumber ekonomi rakyat dapat dipertingkatkan. Tetapi adakah sumber tersebut hanya diperolehi oleh rakyat hanya pada hari mingu atau hari kelepasan am sahaja. Kerajaan perlu memikirkan dalam usaha untuk mempertingkatkan sumber ekonomi tersebut, diharap agensi-agensi kerajaan seperti FAMA atau jabatan pertanian perlu mengadakan satu tapak khas untuk para petani menjualkan produk mereka pada bila-bila masa bukan pada hari Ahad sahaja.

Mungkin dengan langkah tersebut, akan dapat melahirkan para petani supaya lebih agresif atau rajin mengusahakan tanah terbiar untuk bercucuk tanam yang akhirnya hasil-hasil tani mereka dapat dipasarkan di tempat tersebut.

Dalam pada itu juga, bagi mengelak suasana laluan sesak, pihak kerajaan juga perlu menambah atau memperbanyakkan lagi tempat letak kereta supaya pengunjung berasa selesa dan tidak sukar mencari tempat meletak kereta.

Dalam usaha untuk memperkukuhkan sumber pendapatan dan ekonomi rakyat berpanjangan, rakyat amat berharap agar ada sokongan dan bantuan dari wakil rakyat untuk membangun setiap tanah yang terbiar dengan kegiatan yang berfaedah dan menguntungkan.
 

No comments:

Post a Comment